Home » Angsten.... hoe ga je ermee om?

Angsten.... hoe ga je ermee om?

Gepubliceerd op 16 juli 2021 om 21:15

Angsten... het is iets wat we allemaal wel eens meemaken. De een al wat meer dan de ander. Het kan je overvallen zomaar uit het niets. En je verstand weet wel dat je er niet bang voor moet zijn... Maar je kan er niets aan doen... het is sterker dan jezelf. Het werkt soms verlammend.

 

Volwassenen

Ook ik heb wel eens te maken met angsten. De dood is voor een lang stuk in mijn leven de rode draad geweest. Als kind kreeg ik een healing van op afstand (dankzij mijn mama). Dat hebben ze meer dan één keer gedaan. Maar ook als volwassene spookte de dood regelmatig in mijn hoofd. Ik heb toen een NEI-sessie ondergaan. (Ik had zelf nog geen kennis gemaakt met andere vormen van healing). Laatst onderging ik zelf een acces bars behandeling. Je komt er echt meer van tot rust. Het spookt niet meer zo door je hoofd. Ter ondersteuning nam ik ook bloesemdruppels.  Soms zijn je angsten klein en soms zijn ze groot. Het kan gaan over angst voor naalden, angst voor corona of angst om zichtbaar te worden op sociale media ;-) Hier moeten we zelf mee leren omgaan. Wanneer angst je overvalt, kan je in eerste instantie letten op je ademhaling. Eerst een paar keer diep ademhalen door de neus en goed uitblazen langs de mond. Als je in de mogelijkheid bent, kan je even gaan zitten, je ogen sluiten en in gedachten naar een plek of situatie gaan waar je gelukkig bent, plezier beleeft of iets doen wat je graag doet. Probeer dan het gevoel dat je hebt, helemaal over te brengen van de plek in je geest naar je lichaam. Voel hoe gelukkig je bent, hoeveel plezier je beleeft en probeer je lichaam met dat gevoel te vullen. Kijk vanop afstand met het fijne, warme plezierige gevoel naar je angst... Zie je de humor ervan in of verzacht het je angst? Wanneer je je beter voelt, kan je je dagelijkse bezigheden hervatten. Zet je lievelingsmuziek op, dat versterkt ook je vreugdevolle gevoel om beter met je angst om te gaan. Soms ben je zelf sterk genoeg om het te overwinnen. Soms heb je extra hulp nodig door middel van healing of een bars behandeling, meditatie, kiezen om kristallen bij je te  dragen of ondersteunende bloesemdruppels,....  Kies datgene waar jij je goed bij voelt. 

Kinderen

Kinderen hebben hier nog meer mee te maken dan volwassenen. Maar hoe help je je kind hiervan af? De angst van je kind is echt... het kan weten dat er geen monsters bestaan of dat het niet echt is. Maar het gevoel dat je kind hierbij heeft, is echt en raakt hem diep. Dus hiermee al lacherig omgaan is geen goed idee. Erken het kind in zijn angst. Weet dat het gevoel van angst sterker is. Gewoon luisteren met aandacht en je kind zeggen dat het heel vervelend voor hem of haar is dat ze zich zo voelen. Vertel dat het jouw ook wel eens overkomt dat je ergens bang voor bent. Je mag best wel eens bang zijn voor iets. Je kan met hen ook ademhalingsoefeningen doen waarin jij je kind dan begeleidt. Vertel je kind dan om rustig in en uit te ademen. Help hen herinneren aan een situatie waarin jullie samen veel plezier maakten, waar je kind zo hard heeft gelachen. Weet je nog toen....   Wat hebben we toen gelachen...  Hoe voelt het in je buik nu dat je eraan terugdenkt? Dit warme, kriebelende, plezierige gevoel geeft je nu bescherming. Het vult je hele lijfje en geeft je de kracht als een onzichtbaar schild om dat waar je bang voor bent weg te jagen... Zie jij je zelf met dat schild helemaal om je heen?.... Iedereen voelt de trilling en zet een stap op zij. Je bent volledig veilig.  Soms heb ik geluk en vallen ze in slaap terwijl ik dit vertel...  Andere keren geef ik mijn kinderen ondersteunende bloesemdruppels.  Daar worden ze weer rustig van. Of ze luisteren naar een meditatieverhaal voor ze in slaap vallen. (binnenkort deel ik ze met jullie).  In andere situaties ondergaan ze een bars behandeling. Je kan ook een aantal opties geven met de vraag 'Welke oplossing geeft jou het meest veilige gevoel?' Kinderen weten diep vanbinnen wat de beste oplossing voor hen is. Alleen hebben ze soms wat hulp nodig om bij hun eigen antwoorden te geraken.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Tinne
een jaar geleden

Mooi geschreven en dankjewel voor de reminder, wat er ook eentje is voor jezelf 😉. En nog meer bedankt voor de ondersteuning van ons meisjes. Knuffel x